Skolestart og overgange

Hvis elever bliver foreslået visiteret til Skolen på Finlandsvej, starter det altid med et besøg på skolen. Her kan forældrene vælge at komme alene eller med eleven for at se og høre noget om skolen og dagligdagen og danne sig et indtryk af stedet. Der er IKKE muligt at besøge skolen uden eleven er stillet i forslag fra visitationsudvalget.

Efter besøget tager familien kontakt til visitationsudvalget med besked om, hvorvidt tilbuddet er accepteret eller ej.

Ved visitation: Der kan afholdes et overleveringsmøde, hvor forældre, afgivende skole, PPR, evt. socialrådgiver og andre vigtige personer omkring eleven deltager.

Målet er her at "klæde" os på til hvordan vi bedst arbejder med den kommende elev - hvad er godt at gøre, hvad skal vi lade være med.

Eleven kan typisk starte efter sommerferien, efter efterårsferien, efter jul, eller evt. på et andet tidspunkt, hvis det skønnes nødvendigt.

Skolefravær/Skolevægring:

Enkelte elever kan, på grund af mistrivsel eller andre årsager, have det så svært, at skolegang synes næsten umulig.

For disse elever har vi et tilbud - der er afsat personale til at tage sig særligt af dem.

Målet er at:

• få afdækket hvad vanskeligheden er/skyldes
  • få involveret familien
  • arbejde intensivt med elevens vanskeligheder
  • afprøve diverse muligheder for at eleven kan prøve at komme afsted
  • samarbejde med diverse partnere der kan være relevante i forhold til opgaven - socialrådgiver, PPR, Familiehuset, Ungeteamet mv.
  • få vurderet om eleven skal noget andet
  • få motiveret eleven til at genoptage sin skolegang igen