Trivsel og undervisningsmiljø - Arbejde med karakterstyrker

Undervisningsmiljøet.

I Skolen på Finlandsvej udgør undervisningen og den pædagogiske guidning et sammenhængende miljø, hvor hverdagen er overskuelig, forudsigelig og genkendelig.

Undervisningen foregår i mindre grupper, som er tilknyttet faste gennemgående lærere. Alle lærere tager i varierende omfang del i undervisningen i alle klasser, samt i valgfag og linjefag.

Vi prioriterer faglighed og trivsel meget højt og satser målrettet på at forbedre elevernes mulighed for at tage en afgangsprøve og senere hen gennemføre en ungdomsuddannelse eller få et job.

Vi tester af og til eleverne ved tvivl om det faglige niveau, og vi har mulighed for at ordblinde-teste – vi gør dette for ved denne indsigt at kunne kvalificere indsatsen.

Eleverne er forskellige, hvilket betyder, at undervisningen/formen og dagligdagen også er forskellig for eleverne, vi tager højde for hvad den enkelte har brug for, og hvordan de lærer bedst.

Der tages højde for forskellighederne ved at have flere klasser og grupper.

Vi har tilsyn i frikvarteret, så eleverne aldrig er alene, og vi hjælper også i alle overgange – til andre fag og de kreative valgfag.

ARBEJDET MED KARAKTERSTYRKER

• Skolen på Finlandsvej arbejder med  en styrkebaseret tilgang til elevernes faglige udbytte, deres trivsel ​
    og udvikling af mestringsstrategier.​

• ​Vi har fokus på elevens styrker, ressourcer og potentialer og vi øver os i at opbygge et sprog, der fortæller hvad børnene kan, frem for det de ikke kan og hvad det er de mangler. ​

• Når vi begynder at italesætte styrkerne og eleverne selv begynder at få øje på egne og andres styrker, så får vi en direkte vej til mere trivsel, større læringsudbytte og et klassemiljø med accept af forskellighed.​

Antimobbestrategi

DCUM`s definition af mobning

Er en eller gentagne krænkende handlinger, der overskrider den enkeltes grænser

• Indebærer en ubalance i magtforholdet mellem den/dem, der mobber og den, der bliver mobbet
  • Er et socialt fænomen, der involverer to eller flere personer

Der kan være tale om:

• At bruge vold – fysisk eller psykisk
  • At ignorere eller udelukke en person fra fællesskaber og aktiviteter
  • At mobbe via sms, e-mail, Facebook, Twitter m.m.
  • At udstille en person negativt eller sprede rygter
  • At latterliggøre, håne, ydmyge, nedgøre eller sige ubehagelige og lede ting
  • At skubbe, slå og sparke
  • At forfølge og chikanere en person
  • At gøre handlinger uden ord ved at bruge grimasser
  • At udføre seksuelle krænkelser

Skolen på Finlandsvejs Antimobbestrategi

Det er vigtigt, at alle er trygge ved at komme i skole.

Vi vil ikke acceptere mobning af nogen art og vi har alle, elever, personale, forældre og ledelse et fælles ansvar for at:

• Være opmærksom på konfliktsituationer og hjælpe med en løsning
  • være opmærksom på om mobning foregår
  • at igangsætte arbejdet med at få det standset
  • hjælpe eleverne med at få sat ord på situationen/følelsen

Skolen på Finlandsvejs strategier til at forhindre at mobning opstår eller til at forebygge mobning.

• Personalet er ansvarlige for elevernes trivsel
  • Personalet er altid sammen med eleverne i pauserne og ved overgange til nye fag/valgfag
  • Der afholdes elevsamtaler, hvor både faglige, personlige og sociale problemstillinger drøftes med eleven
  • Skolens personale er forpligtiget på et udvidet forældresamarbejde
  • Både i undervisningen, i socialfag og i valgfag arbejdes med social træning ud fra de individuelle mål, der er opstillet i elevhandleplanen (trivsel, selvindsigt, selvkontrol, konflikthåndtering osv)

Antimobbestrategi mod digital mobning

Digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende og ekskluderende handlinger, som børn og unge udsættes for gennem sociale medier eller via fx SMS. Digital mobning adskiller sig fra den ikke-digitale mobning på følgende måder:

•  Den digitale mobning kan stå på 24 timer i døgnet og er ikke begrænset til kun at forekomme i skoletiden
  • Der er en vis anonymitet ved de sociale medier, der skaber stor usikkerhed blandt eleverne, idet man ofte ikke kender afsenderen

Det er særlig problematisk at blive udsat for digital mobning, fordi man ikke ved, hvor mange der har set eller delt de krænkende kommentarer eller billeder, og fordi man ikke altid kan slette dem igen.

Hvordan forebygger skolen digital mobning?
Digital trivsel afhænger af digital dannelse og af at besidde en kritisk, etisk og respektfuld social bevidsthed i forhold til sig selv og andre.

Fra skolestart arbejder skolen med at opbygge en god digital kultur/ digital dannelse i forhold til, hvordan digitale værktøjer understøtter læring og trivsel, og hvordan man opfører sig anerkendende og respektfuldt på de sociale medier. Skolens ledelse og personale sikrer, at
digital dannelse implementeres i elevernes skoledag og i forbindelse med forældremøder

• alle ansatte og elever ved hvad digital mobning er, og hvad der er god adfærd på de sociale medier
  • der gennemføres foredrag og undervisningsforløb med forældre og elever på udvalgte klassetrin med fokus på digitale medier og digital etik

Hvordan håndterer vi digital mobning?
Når skolen bliver
opmærksom på digital mobning, følger skolen sin antimobbe-strategi for håndtering af mobning.