Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

OCN - som pædagogisk læringsmetode

INTRODUKTION- OCN METODEN
OCN metoden synliggør og dokumenterer formel og uformel læring både udenfor det
traditionelle uddannelsessystem og sammen med samme, og sikrer dette i kraft af
kvalitetssikrede og valide læringsbeviser på opnåede kompetencer

Med metoden dokumenteres læring og kompetencer i små skridt netop for at sikre
succesoplevelser i progressionen.

Det er vigtigt at møde det enkelte menneske med en passende mængde udfordringer
som både er motiverende og anerkendende.

Gennem skræddersyede forløb kan metoden hjælpe med at opnå og skabe personlige,
sociale og faglige kompetencer som kvalificerer indsatser i forhold til uddannelse, arbejde,
aktivitetstilbud og/eller beskæftigelse eller den næste fase på livstrappen.

Med OCN metoden gives der lige muligheder uanset forudsætninger

Mere end 11.000 læringskompetencer er godkendt af faglige eksperter. Mål og delmål er
defineret så det er tydeligt at se hvornår en kompetence er opnået.

Læs mere om OCN via dette link: https://issuu.com/ocn-danmark/docs/folder_til_for_ldrene__3_

GEVINSTEN FOR
ELEVEN

-  Afklaring af beskæftigelses arbejds- eller uddannelsesmuligheder via praksiserfaring

-  Øget motivation via succesoplevelser og ønsket om ”mening” i tilværelsen
-  Faglig synliggørelse af de kompetencer personen har og opnår.
-  Deltaljerede og strukturerede udviklingsforløb
-  OCN læringsbevis, der kan anvendes i fx jobsøgning, uddannelse, beskæftigelse

Skolen på Finlandsvej har valgt aktivt at bruge OCN- læringsmetoden som et supplement til den obligatoriske undervisning. Metoden skal ses i sammenhæng med vores store fokus på trivsel for den enkelte i skoletilbuddet. Ved at kunne opnå læringsbeviser på realkompetencer  kan eleverne i højere grad  understøttes i at få øje på alt det de kan mestre til gavn for fremtidige uddannelsesmuligheder.